Можно ли пить воду в брюсселе
Содержание статьи
Можно ли в Брюсселе пить воду из-под крана?
Быстрая регистрация
После регистрации вы можете задавать вопросы и отвечать на них, зарабатывая деньги. Ознакомьтесь с правилами, будем рады видеть вас в числе наших экспертов!
Создать аккаунт
В Брюсселе в скором времени повысится качество водопроводной воды. Для этого будут применяться новые очистительные системы и средства для очистки воды. Предполагается, что качество водопроводной воды будет нисколько не хуже воды из пластиковых бутылок.
А я предпочитаю пользоваться кувшинными фильтрами. И то, и другое очень полезные изобретения, так как неплохо очищают воду от различных примесей. Но я часто привожу родниковую воду с дачи, поэтому меня вполне устраивают кувшинные фильтры со сменными картриджами.
В бачке унитаза всего два клапана — наливной и сливной. Вода может протекать в унитаз из-за поломки любого клапана. Так, если наливной клапан не держит, вода будет постоянно набираться в бачок и, соответственно, через страховочный слив будет течь в унитаз. Если не держит сливной клапан, тогда вода … Читать далее
Годовое количество осадков в такой сухой пустыне составляет в среднем менее 150 литров осадков на квадратный метр. Может даже случиться, что там не дождется десятилетиями, например в чилийской пустыне Атакама. Жаркие дни, холодные ночи Отсутствие дождя делает пустыню враждебной для жизни. Немногие … Читать далее
Когда задается такой вопрос, первое что приходит на память в качестве животных, длительное время обходящихся без воды, возникает верблюд. На самом деле не так! Кенгуровые прыгуны из Северной Америки вообще не пьют воду. Они используют влагу из растений, семян и воздуха. На втором месте — … Читать далее
«С лица воду не пить», Не родись красивой», «Когда Бог раздавал красоту я спала, а когда счастье -я встала» и так далее. Таких поговорок есть много и в каждой из них есть своя доля правды. Конечно, на каждого из нас первое мнение при знакомстве с человеком оказывает внешний вид: смазливое лицо … Читать далее
В первую очередь помыть аквариум, если аквариум помыт, но вода всё равно быстро мутнеет, то можно поставить фильтр, он работает от розетки и фильтрует воду, прогоняет её через фильтр.
Потому что мир ребенка игрушечный. В нем все маленькое, зато ребенок в нем хозяин, это его вещи, которыми он распоряжается по своему усмотрению. Пройдет совсем немного времени, и дитя захочет играть с настоящими вещами: настоящей мойкой, ножницами и краниками плиты. И тогда вы будете готовы … Читать далее
Да довольно неприятное ощущение, когда в ухо попала вода при купании. Кажется, ты, будто оглох на одно ухо либо тебя контузило мощным взрывом. Я знаю лишь два способа избавления от воды в ухе. Первый нужно оттянуть ухо за мочку и подергать его несколько раз. Водяная пробка при этом должна вытечь. И … Читать далее
Источник
Water supply and sanitation in Belgium
Belgium: Water and Sanitation | ||
---|---|---|
Data | ||
Water coverage (broad definition) | 100% | |
Sanitation coverage (broad definition) | 100% | |
Continuity of supply (%) | Continuous | |
Average water use (l/c/d) | 106 l/c/d in 2005 | |
of household metering | n/a | |
Average non-revenue water | n/a | |
Average water tariff | 2.92 Euro/m3 (2006), incl. sanitation | |
Annual investment in WSS | n/a | |
of self-financing by utilities | High | |
of tax-financing | Low | |
of foreign financing | Zero | |
Institutions | ||
Decentralization to municipalities | Partial | |
Water and sanitation regulatory agency | None | |
Responsibility for policy setting | Environmental ities of the regions | |
Sector law | No | |
Service providers | 2 regional companies (De Watergroep [nl] VMW and Société wallonne des eaux [fr] SWDE) 60 municipal and inter-municipal utilities |
Water supply and sanitation in Belgium is provided by a large variety of organizations: Most of the 581 municipalities of Belgium have delegated the responsibility for water supply and sanitation to regional or inter-municipal utilities. There are more than 62 water supply utilities, including 2 regional, 30 inter-municipal and 30 municipal utilities. Another 100 mostly small municipalities provide services directly without having a legally of financially separate entity for water supply.[1] Water is not scarce in Belgium and water supply is generally continuous and of good quality. However, wastewater treatment has long lagged behind and Brussels only achieved full treatment of its wastewater in 2007. In 2004 the European Court of Justice ruled condemning Belgium’s failure to comply with the EU wastewater directive, and the ruling has not been fully complied with so far. Wallonia satisfies 55% of the national needs in drinking water while it counts only 37% of the population. Flanders and Brussels are dependent on drinking water from Wallonia, at a level of 40% and 98% respectively.
An interesting aspect of the Belgian water and sanitation sector is the recognition of a basic right to water. The Walloon and Brussels Regions have set up Funds for Water, which provide financial support to people having difficulties to pay their water bill, while in Flanders everyone has the right to a minimal supply of 15 m3 (41 liter/capita/day) of free water per person per year.
The average water tariff in Belgium for large users in 2008 was Euro 8.92 per cubic meter, the second-highest among 14 industrial countries compared in a recent survey. Between 2003 and 2008 water tariffs in Belgium had increased by 80%, the highest increase in that period among all 14 countries.[2]
Water resources[edit]
The Meuse, shown here at Namur, is one of Belgium’s main water resources. The river provides 30% of Brussel’s water supply.
Belgium’s water resources are distributed among five river basins, the two main ones being the Meuse and the Scheldt that both take their source in France and flow into the sea in the Netherlands. The major aquifers are located in Wallonia. Belgium does not face water stress, despite its high density of population. Internal water availability is around 12,000 million m3/year (average 1990-2004), or 1,168 m3/capita/year.[3][4][5] The yield of groundwater is around 900 million m3, exploited at a rate of 75%. This picture s strong regional disparities, with the North dependent from the South. Wallonia satisfies 55% of the national needs in drinking water while it counts only 37% of the population. Flanders and Brussels are dependent on drinking water from Wallonia, at a level of 40% and 98% respectively. The picture is complicated by the strong dependence of the Netherlands on the water of the Meuse for its drinking water production.[6]
The Albert Canal, shown here near Kanne, Limburg, is an important source for drinking water supply for Antwerp, Belgium’s second largest city
Drinking water production withdraws 707 million m3 in 2005 (10% of the total withdrawals), 65% produced from groundwater, often distributed without prior treatment, and 35% from surface water, more expensive to produce. For example, Brussels receives its water from springs, groundwater and the Meuse, all located in the Walloon region. Modave in the Hoyoux valley, located more than 100 km Southwest of Brussels, produces 20% of the capital’s water supply from galleries in the hills surrounding the valley. In Mons surface water from the Meuse is treated to provide another 30% of the city’s water needs; in Vedrin, part of Namur, water is pumped from an abandoned pyrite mine; springs in Genappe, wells in Waterloo and Zaventem, and mines in Ligny and Écaussinnes provide the remainder of Brussel’s water supply.[7] The city of Antwerp is supplied with water from the Albert Canal. The city of Liège is supplied from wells pumping from the Hesbaye aquifer.
Distribution losses are estimated at 13%.[4] According to some sources residential water consumption was 106 liter/capita/day,[8] while other sources say it was 135 liter/capita/day in 2003, down from 171 liter/capita/day in 1995.[4]
Infrastructure[edit]
In 2005 the length of the drinking water network was 101,026 km with 4 million connections.[8] In 2001 Belgium had 511 wastewater treatment plants serving 6.6 m inhabitants. 90% of the population was connected to sewers and 47% of the population had its wastewater treated in a public wastewater treatment plant. In 2003 the number of wastewater treatment plants had increased to 541.[9]
History and recent developments[edit]
Attempt at creating basin agencies[edit]
Before World War II, Belgian policymakers focused on drinking water supply with little emphasis on sanitation. The national water company Société Nationale de Distribution d’Eau (SNDE) or Nationale Maatschappij der Waterleidingen was set up in 1923 to provide water supply where municipalities did not have the ability to do so on their own. After the war the emphasis moved to the management of wastewater with an initial focus on industries. In 1963, ities admitted that there was a lack of implementation and the institutional arrangement was redeed: Through the law of 1967 on the regulation of non-igable rivers and the laws of 1971 on the protection of surface and groundwater the Central e attempted to rerce its competence to the detriment of the municipalities. The Minister of Public Health ted the creation of three public companies of purification responsible of the collective systems of purification and with a power of advice on industrial discharges in surface water. The territory of the companies corresponded to three water basins (the Coast, Meuse and Scheldt), and not to the three Belgian regions. This de did not anticipate the federalisation process launched in 1970. Implementation thus failed once again: The laws on the protection of groundwater and surface water have not been implemented and the purification companies have ally created.[6]
The regionalization of policy and institutions[edit]
The Regions start to develop their own water policy from 1974 onwards. Intercommunales were created in Wallonia since 1977. In the 1980s the first regional water decrees focus on the protection of potential drinking water. The SNDE breaks apart in the early 1980s, splitting into the Société Wallonne des Distributions d’Eau (SWDE) renamed Société wallonne des eaux [fr] and the Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening (VMW), renamed De Watergroep[10] According to The Evolution of the Natural Water Regime in Belgium, «[t]he different regional water regimes end up being very dissimilar, as they are inspired by different models from abroad (France and the Netherlands).»[6]
Lagging behind on wastewater treatment[edit]
The 1994 European directive on wastewater raises the pressure on Member es to act on wastewater treatment. Despite major efforts undertaken in this respect, Belgium lagged behind in its implementation of the directive. In 2000 the European Commission observed that the Flanders Region has failed to identify sensitive areas correctly, that the Walloon Region has failed to apply the treatment requirements for urban waste waters discharged into sensitive areas, that both the Brussels and Walloon Regions have failed to provide the Commission with adequate implementation programs and that all the Belgian Regions have failed to ensure that appropriate collection and treatment systems have been established.[11] In 2004 the European Court of Justice ruled condemning Belgium’s failure to comply with the wastewater directive in that 114 settlements in Flanders, 60 in Wallonia and Brussels-Capital had either no wastewater collection systems or did not ensure that wastewaters were made subject to specific phosphorus and nitrogen treatment before being discharged into the natural environment.[12]
Case study:Wastewater treatment in Brussels[edit]
The Brussels-North wastewater treatment plant, before its 2007 completion (September 2006)
The Brussels-Capital Region is part of the Senne basin, itself being part of the Scheldt (Escaut) basin. The Senne, which had become a heavily polluted drain, was covered at the end of the 19th century when parts of the river disappeared under boulevards. During the 1950s it was completely covered, with a mixture of storm water and untreated wastewater being discharged into the environment until 2007. To remedy this situation, a wastewater management plan was put together in the 1980s and early 1990s by the Brussels and Flanders regions. It foresaw the construction of two wastewater treatment plants, one in the South and the other in the North. The Brussels-South wastewater treatment plant, situated between Anderlecht and Forest, came into service in July 2000. It treats a third of the Brussels’s wastewater. A 20-year Built-Operate Transfer contract for the larger Brussels-North wastewater treatment plant was awarded to Acquiris, a consortium led by Veolia Water, in 2001.[13] The plant was completed in March 2007 and discharges into the Brussels-Scheldt Mari Canal.
ducing the basic right to water[edit]
Flemish Region. Since 1997, the Flemish Region has recognised that «every customer is entitled to a basic uninterrupted supply of […] water for household purposes in order to be able to live decently according to prevailing living standards».[14]
Walloon region. Since 2003, the right to equitable access to water for everyone has been a point of Walloon law, with a tax of 0,0125 euros/m3 going into a Fund set up to help pay for water for those in francophone areas who cannot afford it. There was no assistance provided for communities speaking German.[14] In 2008, the IELRC reported that Wallonia was also «in the process of ducing a new water tax to finance water projects in selected developing countries».[14]
Belgian constitution. If a 2006 proposal before the Belgian Senate is passed, the Constitution of Belgium will be amended with a new paragraph on Article 23 recognising a constitutional «right to an adequate water supply, sufficient in quality and quantity».[14]
Responsibility for service provision[edit]
Belgium is a Federal e composed by three regions: the Flemish region, the Walloon region and the Brussels-Capital region.
Policy and regulation[edit]
The governments of the regions are responsible policy and regulation to water supply and sanitation, and for environmental policy more generally. Within the regional governments, the leading role is assured by the regional administrations of the environment: The Flemish Ministry Energy, the Environment and Nature with its environmental agency in Flanders,[15] the Direction générale des Ressources naturelles et de l’Environnement (DGRNE) in Wallonia and the Institut Bruxellois pour la Gestion de l’Environnement (IBGE) in Brussels.[6] The Federal Government has only a very limited role in water supply and sanitation.
Service provision[edit]
The 589 municipalities of Belgium (308 in the Flemish region with 6.2 million inhabitants, 262 in the Walloon region with 3.4 million inhabitants and 19 in Brussels with 1.1 million inhabitants) are responsible for providing drinking water and sanitation services. However, most municipalities have delegated this task to regional or inter-municipal water or sanitation companies. In total, according to one source there were 72 water supply companies in Belgium in 2005.[8] However, another source indicates that there were more than 62 water supply companies, including 2 regional companies, 30 inter-municipal utilities and 30 municipal utilities. Another 100 mostly small municipalities provide services directly without having a legally of financially separate entity for water supply.[1]
Flanders[edit]
De Watergroep (formerly Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening, VMW) is the regional water company in Flanders providing water and sewer services to 2.6 million clients in 170 municipalities. Water- (formerly Antwerp Water Works, Antwerpse Waterwerken, AWW) is the provider of drinking water to 7 municipalities in the Antwerp region — Antwerp, Mortsel, Boechout, Edegem, Kontich, Hove, Zwijndrecht and Kapellen -[16] and FARYS [nl] (formerly TMVW) is the service provider in 67 municipalities in the Gent region.[17]Aquafin is a regional wastewater treatment company in Flanders. It was established in 1990 by the Flemish government, which is also its major holder. Its mission is to de, finance, build and operate all supramunicipal infrastructure needed to treat domestic wastewater and to optimise all main sewer and sewage treatment plants which Aquafin took over from the Flemish Environmental Agency.[18] The private British water company Severn Trent held a 20% minority in Aquafin until it was sold to the Flemish government in 2006.[19]
Wallonia[edit]
The Société wallonne des eaux (called SWDE after its former name Société Wallonne des Distributions d’Eau) is the most important water service provider in Wallonia with 960,000 connections and 2.4 million clients in 200 municipalities, providing water to 70% of the population of Wallonia.[20] SWDE does not provide sanitation services.
Besides SWDE there are seven intermunicipal water utilities in Wallonia:
- AIEC — Association Intercommunale des Eaux du Condroz
- AIEM — Association Intercommunale des Eaux de la Molignée [fr]
- CIESAC — Compagnie Intercommunale des Eaux Source les Avins — Groupe Clavier
- CILE [fr] — Compagnie Intercommunale Liégeoise des Eaux in Liège
- IDEN — Intercommunale de Distribution d’eau de Nandrin-Tinlot et environs
- IECBW — Intercommunale des Eaux du Centre du Brabant Wallon [fr]
- INASEP — Intercommunale Namuroise de Services Publics
The towns of Chimay, Burg-Reuland, Trois-Ponts and St-Vith have their own municipal utilities.[21]
There are also six intermunicipal sanitation utilities:
- AIDE — Association Intercommunale pour le Démergement et l’Epuration des communes de la Province de Liège [fr]
- AIVE — Association Intercommunale pour la Valorisation de l’eau pour la Province de Luxembourg
- IBW — Intercommunale du Brabant Wallon
- IGRETEC — Intercommunale pour la Gestion et la Réalisation d’Etudes Techniques et Economiques [fr]
- INASEP — Intercommunale Namuroise de Services Publics
- IPALLE — Intercommunale de Propreté Publique du Hainaut Occidental[22]
There is also one intermunicipal water and sanitation utility: IDEA — Intercommunale de Développement Economique et d’Aménagement de la Région Mons-Borinage-Centre.
The seats in the boards of directors of the intercommunales are distributed according to political majorities in the communes. «Most intercommunales are controlled by coalitions between the (Walloon) ist Party and the (Walloon) Christian Democrats Party.»[6]
Brussels region[edit]
The Intercommunale bruxelloise de distribution d’eau (IBDE) is in charge of water distribution and billing for 19 municipalities in the Brussels region.[23] Previously the Intercommunale Bruxelloise d’Assainissement (IBRA) had been in charge of stormwater drainage and sanitary sewers in the Brusels region, which had only been created in 2000 to replace four Intercommunales for Sanitation.[24] The former Compagnie Intercommunale Bruxelloise des Eaux (CIBE), renamed Vivaqua in 2006, sells bulk water to the city of Brussels. It also operates its sewer network and the Brussels-South wastewater treatment plant on behalf of IBDE. Vivaqua also provides services to other municipalities and intermunicipal associations in both Flanders and Wallonia with a total of 309,000 connections and 2.1 million direct and indirect clients.[25][26][27]
Associations[edit]
BELGAQUA is the Belgian federation for the water and sanitation sector representing its member utilities. It regroups three regional trade associations:
- AQUABRU for the Region of Brussels-Capital
- AQUAWAL for the Walloon Region
- AQUA FLANDERS for the Flemish Region.[28]
Aquawal is the trade association of public water and sanitation service providers in Wallonia.[29]
Financial aspects[edit]
Tariffs[edit]
Water tariffs throughout Belgium are increasing-block tariffs with higher unit prices for higher consumption. The number and size of blocks as well as tariff levels for each block vary between regions and service providers. Although PIDPA (in the Flemisch Region, the Antwerp Campine (de Kempen in Dutch)) has changed this in 2009. The unit price has risen for those who have a low consumption (<250 Cu meter/year), and fallen for higher volumes (+ 250 Cu meter/year). The price is now the same.
Flemish region. Everyone has the right to a minimal supply of 15 cubic meters (41 liter/capita/day) of free water per person per year. Concerning sanitation, those living under the Minimum Subsistence Level are exempt from the sanitation tax.[14]
Walloon region. For water, there is an increasing-block tariff with four blocks of consumption. The first block is up to 30 cubic meter per household per year (82 liter/household/day).[14]
Brussels region. The increasing-block tariff has also four blocks, the highest beginning at 60 cubic meter per person per year. The first cubic meter costs 3.8 s less than the highest one. A Fund for Water has also been set up, financed by a tax of 0.01 Euro/cubic meter.[14]
Financing[edit]
Walloon region. The Walloon region has established a public company dedicated to the financing and operation of sanitation infrastructure and watershed protection. The Société Publique de Gestion de l’Eau (SPGE), created in 1999, operates under five-year performance contracts with the government. Tariffs are being monitored by an independent entity (Comité de Contrôle) and results are independently monitored by a Collège d’Evaluation. Its two core s are carried out in two different ways:
- For the financing of sanitation infrastructure, it s a contract with utilities that obliges them to carry out the investment and operate the infrastructure. SPGE perceives sewer tariff revenues to recoup its investment and to finance the operation of the sanitation infrastructure.
- For watershed protection, it s a contract with utilities under which they pay SPGE for its services.
SPGE finances its investments from its capital, through long-term loans from the European Investment Bank (EIB) and other sources, as well as through short-term borrowing.[30]
More than 80% of SPGE is owned by public entities — almost 40% by the Walloon regional government, 24% by Aquawal and 20% by SWE — and less than 20% is owned by private companies, including 10% by Dexia and 5% by Auxipar.[31]
Flanders region. In Flanders, the public company Aquafin is a major financier of sanitation and also benefits from long-term lending provided by the EIB.[32]
References[edit]
- ^ a b Belgaqua:Aperçu des Structures de Gestion du Secteur de l’Eau Potable en Belgiuqe, 2001, p. 8
- ^ NUS Consulting:2007-2008 International Water Report and Cost Survey, accessed on May 1, 2009
- ^ World Resources Institute:Water Resources and Freshwater Ecosystems — Belgium,[dead ] 2003
- ^ a b c Secteur Public Fédéral — Economie, PME, Classes moyennes et Energie:Ressources et utilisations de l’eau, accessed on May 2, 2009
- ^ https://www.bel.fgov.be/figures/d64_fr.asp#4d
- ^ a b c d e euwareness Belgium: Frédéric Varone and David Aubin :The Evolution of the National Water Regime in Belgium, 2002
- ^ La Tribune:HISTOIRES D’EAU, accessed on May 2, 2009
- ^ a b c Belgaqua:Drinking Water KEY FIGURES, quoting Belgium Water istics, year 2005
- ^ Secteur Public Fédéral — Economie, PME, Classes moyennes et Energie:Environnement — eau, accessed on May 2, 2009
- ^ SWDE : la garantie de qualité pour l’eau wallonne (Belgique)
- ^ European Commission DG XI:waste water treatment: Commission moves against Italy, Austria, Germany and Belgium, 5 July 2000
- ^ Environmental Industry News:Waste water treatment: European Commission gives Luxembourg final warning, seeks clarifications from Belgium, 17 October 2007
- ^ «Brussels-North wastewater treatment plant». aquaris.be. Retrieved April 30, 2009.
- ^ a b c d e f g International Environmental Law Re Centre, Chiara Armeni:THE RIGHT TO WATER IN BELGIUM, 2008
- ^ Vlaamse leefmilieuadministratie, accessed on May 2, 2009
- ^ Antwerpse Waterwerken
- ^ TMWV
- ^ edIn:Aquafin
- ^ Flemish Regional Government acquires a minority stake in Aquafin NV from GIMV, June 2, 2006
- ^ Société wallonne des eaux
- ^ Production-Distribution
- ^ Assainissement
- ^ Intercommunale bruxelloise de distribution d’eau
- ^ Ecolo:Historique de la gestion de l’eau à Bruxelles, accessed on April 30, 2009
- ^ Commune d’Ixelles:Vivaqua, accessed on April 30, 2009
- ^ Vivaqua website, accessed on April 30, 2009
- ^ Vivaqua, accessed on April 30, 2009
- ^ «AQUAFLANDERS».
- ^ Aquawal website, accessed on April 30, 2009
- ^ Société Publique de Gestion de l’Eau:Présentation SPGE — CIRIEC — Septembre 2008, accessed on May 2, 2009
- ^ SPGE Actionnariat
- ^ EIB:Belgium:EUR 75 million to Aquafin for water management in Flanders
External s[edit]
- (in French) Portail Eau de la Wallonie de la Direction générale des Ressources naturelles et de l’Environnement
- (in French) Intercommunale bruxelloise de distribution d’eau
- (in French) Société wallonne des eaux
- (in Dutch) Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening
Источник
Пить или не пить: водопроводная вода в разных странах
А вы все еще кипятите? Пить сырую воду в нашей стране — это все равно что сделать татуировку или проколоть нос. Есть в этом что-то бунтарское. Все потому, что нам с детства твердили: делать этого нельзя ни в коем случае. А для тех, кто не верил, придумали поучительную сказку про Алёнушку и её неразумного рогатого братца. И хотя сегодня Мосводоканал уверяет, что водопроводная вода в столице не требует кипячения и дополнительной очистки, — кто ж ему поверит. А ведь есть в мире страны (и довольно много) где родители сами подносят детям стаканчик с сомнительной жидкостью из водопровода. И не потому, что они плохие матери. Просто искренне верят, что водопроводная вода не хуже, а то и лучше бутилированной.
Читайте в этой статье:
- Водный мир
- Вода живая…
- … и мертвая
- На вкус и цвет
Водный мир
Хорошо, когда есть простые и однозначные ответы на все вопросы. Например, карта, на которой отмечены страны с хорошей и плохой водопроводной водой. Сверился с ней, и сразу ясно — надо ли доставать кипятильник. Нечто подобное создали дизайнеры NeoMam Studio. На основе информации американского Центра по контролю и профилактике заболеваний они нарисовали карту, на которой отмечены безопасные и небезопасные страны с точки зрения водоснабжения.
Если верить этим данным, самая безопасная вода течет по трубам в США, Канаде, Гренландии, Австралии, Новой Зеландии, Южной Корее, Японии, Израиле, Сингапуре и странах Западной Европы. А вот дважды подумать, прежде чем выпить, надо в Южной Америке, Африке, Азии и на территориях бывших Советских республик. В «черный список» попала также почти вся Восточная Европа кроме Польши и Чехии. Эти данные основаны на информации о желудочно-кишечных заболеваниях у туристов.
Ориентироваться на эту карту можно, но надо понимать: столь общая информация вряд ли может быть точной и бесспорной. Как минимум потому, что в границах одной страны качество воды может сильно отличаться. К примеру, такая ситуация в Испании. Если в большинстве провинций местные жители без опаски пьют воду прямо из-под крана, то в Валенсии даже готовить предпочитают на покупной — качество водопроводной воды там значительно ниже.
В нашей стране состав и качество воды изучают в Аналитическом Центре МГУ. Специалисты центра проводили анализы водных проб из Австралии, Нидерландов и Абхазии — все они удовлетворяют требованиям Всемирной Организации Здравоохранения. А вот вода из Саудовской Аравии, Республики Бурунди и Казахстана не вполне соответствует требованиям организации. Впрочем, это опять же не говорит о качестве водопроводной воды на всей территории этих стран.
Так что однозначного ответа нет. Вопрос «Пить или не пить?» остается дискуссионным, если не сказать — философским. В путешествии можно поинтересоваться у местных жителей, пьют ли они воду из-под крана. Но такой подход сработает лишь в благополучной Европе. В Африке и Азии местные жители могли выработать иммунитет к таким бактериям, которые нашим изнеженным организмам даже не снились.
Вода живая…
В этих странах вода — предмет национальной гордости.
Жители Исландии уверяют, что водопроводная вода в их стране — едва ли не самая чистая в мире, и тихонько посмеиваются над туристами, которые покупают бутилированную. Она поступает в трубы прямо из артезианских источников и не нуждается в дополнительном очищении. А значит, в ней нет хлора и других химикатов. Что интересно, такая же история — с горячей водой: она попадает в водопровод и систему отопления прямо из горячих источников. Причем таким методом подогревают не только дома, но и тротуары в Рейкьявике. Горячая вода в Исландии тоже экологически чистая, хотя и отдает сероводородом.
Еще одна страна чистой воды — Швейцария. Местные жители и туристы пьют воду не только из-под крана, но и из уличных фонтанов и фонтанчиков. Швейцарские ученые выяснили, что она даже чище и безопаснее бутилированной.
В Швеции власти раздумывают над тем, чтобы запретить продавать воду в бутылках, — водопроводная экономичнее и экологичнее. А в венских кранах течет вода из горных источников.
Во Франции водопроводную воду подают в кафе и ресторанах… к счастью, бесплатно. Так что на напитках за ужином можно сэкономить — если хватит духа отказаться от вина. Кроме того, воду из-под крана предлагают посетителям ресторанов в Англии, Норвегии и Греции.
Когда-то в Германии пиво давали даже детям, считая, что оно безопаснее воды. Сейчас водопроводная вода в этой стране — наиболее строго контролируемый продукт питания. Её вкус в разных регионах может отличаться, но безопасность — на одинаково высоком уровне. Поэтому местные жители покупают только газированную или минеральную воду. А еще часто носят с собой пластиковые бутылки — пополнить водные запасы можно в любой кафешке. Кстати, интересное наблюдение: отечественная кипяченая вода в таких бутылках со временем портится, а немецкая сырая — почему-то нет.
В целом, в большинстве европейских стран жители без опасений пьют воду из-под крана. А вот российские туристы, запуганные отечественной системой ЖКХ, повторять этот трюк не спешат. Но те россияне, кто уезжает в Европу надолго, быстро перенимают эту традицию.
… и мертвая
Но есть страны, в которых запрещено здравым смыслом не только пить водопроводную воду, но и чистить ей зубы. Да и, принимая душ, стоит покрепче сжимать рот. Согласно международным рейтингам, хуже всего с водой дела обстоят в Афганистане, Эфиопии и Республике Чад. Но, скажем прямо, это не самые популярные туристические направления, да и вода в этих странах — не главная опасность.
Впрочем, и в некоторых туристических странах открывать кран стоит только для того, чтобы помыться.
В Индии туристам рекомендуют пить только бутилированную воду и только из запечатанных бутылок — иначе никто не гарантирует, что ее не налили из-под крана. Кроме того, под запрет попадают напитки со льдом и свежие овощи — их ведь моют той же водой. Ориентироваться на то, какую воду пьют сами индийцы, не надо. Они и из Ганга пьют. Но вряд ли туристам стоит повторять этот смелый духовный эксперимент.
В Таиланде гораздо чище, чем в Индии. Но пить водопроводную воду здесь тоже нельзя, как и чистить ей зубы. А людям с чувствительной кожей не рекомендуется ею даже умываться. Дело в том, что в большинстве городов отсутствует центральный водопровод, как и система контроля качества воды. В гостиницах туристам всегда оставляют одну-две бутылки питьевой воды на день. К слову, местные жители воду из-под крана тоже не пьют, предпочитая бутилированную. Вода продается не только в магазинах, но и в уличных автоматах.
Плохо дела с водой обстоят и в Камбодже. Пригодной для питья она считается только в Пномпене, но и там она сильно хлорированная. Жители камбоджийских деревень пьют грязную воду и страдают от кишечных инфекций. А во многих водных источниках Вьетнама повышенное содержание мышьяка и марганца.
На вкус и цвет
А могут ли сами путешественники оценить качество воды? В лабораториях жидкость оценивается по 60 показателям, а у нас в арсенале только три: цвет, запах и вкус. Цвет должен быть прозрачным, вкус и запах — нейтральными. Кроме того, можно обратиться к технике.
«Есть портативные тестеры TDS-метры, их ещё называют солемерами. Расшифровываются как Total Dissolved Solids, измеряют общее содержание растворенных твердых веществ. Стоят такие устройства около десяти долларов, продаются даже на борту самолетов», — рассказал Иван Михеев, начальник химико-аналитического отдела Аналитического Центра МГУ.
Правда, такие гаджеты ничего не говорят о микробиологическом составе жидкости. Но если вода соответствует нормам с химической точки зрения, от микробов спасет старый добрый кипятильник.
Пить воду из-под крана экономичнее и экологичнее, чем бутилированную. И, скорее всего, постепенно покупная вода будет пропадать с прилавков магазинов. Но пока такое возможно только в развитых странах, где водопроводная вода действительно качественная или хотя бы безопасная. В развивающихся странах 80% болезней связаны с грязной водой. Вряд ли в таких местах стоит рисковать своим здоровьем во благо экологии.
Источник